Jak nowe technologie pomagaja uczyc, nowe

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jak nowe technologie pomagaj± uczyæ?
(18.01.2010.) - Autor: Marcin Polak
Jak polscy nauczyciele radz± sobie w obliczu nowych technologii? Czy
wykorzystuj± je w szkołach prowadz±c zajêcia z młodzie¿± i w jakim
zakresie? Portal o nowoczesnej edukacji Edunews.pl postanowił
sprawdziæ, jak nauczyciele w polskich szkół odnajduj± siê w ¶wiecie
nowoczesnych narzêdzi edukacyjnych. Prezentujemy wyniki badania "Jak nowe technologie
pomagaj± uczyæ?".
Badanie „Jak nowe technologie pomagaj± uczyæ?” zostało przeprowadzone w¶ród
nauczycieli ró¿ni±cych siê do¶wiadczeniem zawodowym, ucz±cych w szkołach podstawowych,
gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zlokalizowanych w miejscowo¶ciach o ró¿nej wielko¶ci oraz na
terenach wiejskich.
Jego wyniki wskazuj±, ¿e polscy pedagodzy do¶æ dobrze ju¿ sobie radz± ze znajomo¶ci± terminów
zwi±zanych z technologi± informacyjno-komunikacyjn±. Nauczyciele deklaruj±, ¿e czêsto korzystaj± z
technologii edukacyjnych przygotowuj±c siê do lekcji oraz prowadz±c zajêcia. Wykorzystuj± w tym celu
prezentacje multimedialne (83%) - głównie w pracy nad projektami lub jako atrakcyjna forma referatów,
a tak¿e filmy (82%) czy nagrania d¼wiêkowe. Nieliczni pisz± własne blogi (14%), na których
zamieszczaj± materiały do pobrania dla swoich uczniów.
W mniejszym stopniu polscy pedagodzy posługuj± siê takimi nowoczesnymi narzêdziami edukacyjnymi,
jak np. odtwarzacze Mp3, gry komputerowe czy kursy e-learning – w przypadku tych ostatnich,
jedynie około 25% ankietowanym nauczycielom zdarza siê z nich korzystaæ. Z drugiej strony wspomniane
narzêdzia s± przez nich uznawane za wygodn± i praktyczn± formê przygotowania, np. fragmentów
muzycznych na lekcje. Okazuj± siê byæ tak¿e przydatne dla ilustracji gatunków i styli w muzyce,
odtwarzania recytacji, wywiadów z twórcami czy – na lekcjach jêzykowych – rozwijania
umiejêtno¶ci rozumienia za słuchu, prezentacji wymowy, akcentu.
Zdecydowana wiêkszo¶æ nauczycieli (93%) deklaruje, ¿e korzysta z Internetu przygotowuj±c siê do lekcji.
Najczê¶ciej poszukuj± konkretnych informacji, zdjêæ, itp. Du¿ym zainteresowaniem ciesz± siê strony
wydawnictw podrêczników – nauczyciele mog± tam dodatkowe materiały do ksi±¿ek, plany
wynikowe czy testy. Pedagodzy zagl±daj± te¿ na portale edukacyjne, które stanowi± dla nich cenne
¼ródło scenariuszy lekcji, czy aktualnych informacji zawodowych, etc.
Pedagodzy doceniaj± tak¿e zalety komunikacji poprzez pocztê elektroniczn±. Coraz czê¶ciej w ten sposób
otrzymuj± od uczniów zadania domowe – 51% badanych deklaruje, ¿e komunikuje siê z uczniami
w ten sposób. Mail to tak¿e coraz czêstsza forma komunikacji z uczniami, chocia¿ nauczyciele s±
¶wiadomi istniej±cych ograniczeñ. Nie wszyscy uczniowie maj± bowiem komputer w domu, a je¶li ju¿ go
posiadaj±, to nie zawsze maj± dostêp do Internetu. Zdaniem nauczycieli, jest to czynnik spowalniaj±cy
rozwój tej metody komunikacji i szerokiego wykorzystania jej w nauczaniu.
http://www.edunews.pl
Utworzony: 19. 02. 2010, 09:21
Powered by Joomla!
 Nauczyciele w nauczaniu zaczynaj± wykorzystywaæ tak¿e gry komputerowe o charakterze edukacyjnym,
choæ jeszcze na niewielk± skalê. S± one najczê¶ciej stosowane na zajêciach pozalekcyjnych czy
wyrównawczych oraz w domach uczniów. Najwiêksz± popularno¶ci± ciesz± siê gry dotycz±ce ekonomii
wykorzystane na przedmiocie podstawy przedsiêbiorczo¶ci (głównie za spraw± bogatych zbiorów
edukacyjnych NBP), nauki słówek (jêzyki obce – gry czêsto doł±czane do podrêczników), czy
zagadki logiczno-matematyczne (matematyka).
Gry nie s± popularn± metod± nauczania podczas zajêæ szkolnych, poniewa¿ wymagaj± sali z wieloma
stanowiskami komputerowymi. Ponadto napiêty program nauczania i okrojona liczba godzin, nie
pozwalaj±, zdaniem nauczycieli, na szersze stosowanie tej pomocy edukacyjnej.
Kursy e-learning słu¿± nauczycielom raczej do samokształcenia ni¿ jako pomoc w prowadzeniu lekcji.
Coraz popularniejsze s± szkolne platformy moodle, na których pedagodzy tworz± kursy e-learning dla
swoich uczniów lub polecaj± im korzystanie ze szkolnych zasobów tego typu.
Blogi i podkasty wci±¿ wykorzystywane s± przez niewielk± czê¶æ nauczycieli (odpowiednio 14% i 7%
ankietowanych). Blogi znalazły kilka zastosowañ w edukacji – polonistom słu¿± jako materiał
literacki; na ich przykładzie omawiaj± zagadnienia zwi±zane z poprawno¶ci± jêzykow±. Zdarza siê, ¿e
nauczyciele sami prowadz± internetowe serwisy, w których zamieszczaj± materiały do pobrania dla
uczniów.
Brak czasu na przygotowanie
Nauczyciele staraj± siê znajdowaæ zastosowania dla nowoczesnych technologii zarówno w klasie, jak i
przygotowuj±c siê do zajêæ. Jednak połowa ankietowanych twierdzi, ¿e najwiêksz± przeszkod± w
stosowaniu nowych technologii edukacyjnych w ich codziennej pracy jest brak czasu. Odpowied¼ tê
rozumieæ mo¿na na co najmniej trzy sposoby. Po pierwsze, przygotowanie siê do lekcji z u¿yciem
technologii (np. przygotowanie prezentacji multimedialnej) jest bardziej pracochłonne ni¿ do takiej,
prowadzonej metod± tradycyjn±. Co wiêcej, lekcje z wykorzystaniem tych narzêdzi s± bardziej
czasochłonne same w sobie – trzeba podł±czyæ sprzêt, czêsto przej¶æ z uczniami do pracowni
komputerowej, nale¿y te¿ przewidzieæ ewentualne problemy techniczne. Wreszcie, napiêty program
nauczania sprawia, ¿e brakuje czasu na urozmaicaj±ce proces nauczania zadania wykorzystuj±ce
nowoczesne narzêdzia cyfrowe.
A¿ 83% ankietowanych nauczycieli oceniło pozytywnie to, jak szkoły w których pracuj±, wykorzystuj±
najnowsze technologie. Wiele placówek wyposa¿onych jest ju¿ w nowoczesne pracownie komputerowe,
rzutniki, tablice interaktywne oraz komputery podł±czone do Internetu w klasach. Z badania wynika
jednak, ¿e ró¿nice w infrastrukturze IT pomiêdzy szkołami s± istotne – wiele jest równie¿ szkół,
które s± niedoinwestowane.
http://www.edunews.pl
Powered by Joomla!
Utworzony: 19. 02. 2010, 09:21
 Ci, którzy negatywnie oceniali wykorzystanie nowoczesnych technologii w szkołach, jako powody
podawali czêsto brak własnych kompetencji i przyzwyczajenie do tradycyjnych metod nauczania. Ponadto
w wielu, nawet bardzo dobrze wyposa¿onych w sprzêt szkołach, dostêp do sal komputerowych maj±
głównie nauczyciele informatyki i nie jest mo¿liwe przeprowadzenie w pracowni komputerowej lekcji z
innego przedmiotu.
Z komputerem za pan brat
Z badania wynika, ¿e praktycznie wszyscy (99%) nauczyciele bior±cy w nim udział korzystaj± z
komputera prywatnie. Uwa¿aj± siê oni za kompetentnych u¿ytkowników tych urz±dzeñ. Do
przygotowywania siê do zajêæ korzystaj± głównie z pakietu Office (najczê¶ciej Word i Power Point) oraz
Internetu – poszukiwanie informacji, pomysłów, pomocy dydaktycznych. Oprócz tego komputer
słu¿y im do komunikowania siê ze znajomymi (e-mail, komunikatory), korzystania z bankowo¶ci
elektronicznej i realizowania zakupów on-line. Czê¶æ grona pedagogicznego za po¶rednictwem komputera
uczestniczy w kursach i szkoleniach.
Z badania wynika, ¿e nauczyciele wykorzystuj± komputery „codziennie i do wszystkiego”.
Byæ mo¿e jest to wiêc tylko kwestia czasu, by nowe technologie na dobre zago¶ciły w polskiej szkole i nie
tylko na zajêciach z informatyki. Na podstawie badania mo¿na przewidywaæ, ¿e doposa¿enie szkół w
komputery i urz±dzenia multimedialne mogłoby poci±gn±æ za sob± szersze wykorzystanie nowoczesnych
technologii podczas lekcji, chocia¿ na pewno nie obêdzie siê bez szkoleñ nauczycieli z wykorzystania
nowoczesnych technologii technologii w dydaktyce. Wa¿ne te¿ s± zmiany metod nauczania (zwłaszcza
eksperymentowanie), które pozwoliłyby na bardziej efektywne wykorzystanie technologii informacyjnej w
szkołach.
Pełny raport z badania dostêpny jest na stronie portalu Edunews.pl (PDF 2,2 MB). Zapraszamy do
korzystania z opracowania.
http://www.edunews.pl
Powered by Joomla!
Utworzony: 19. 02. 2010, 09:21
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl