Jak napisac biznes plan, E-boki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jak napisać biznes plan?
Biznesplan jest jednym z dokumentów, od których zależy czy otrzymamy fundusze na rozpoczęcie, bądź rozwój działalności gospodarczej. Należy go napisać w takich momentach jak: ubieganie się o kredyt w banku, wypełnianie wniosku o dofinansowanie z Unii Europejskiej lub z Urzędu Pracy.
Biznesplan warto też napisać dla samego siebie, by jeszcze raz zastanowić się, czy mamy dobry pomysł na biznes i lepiej przemyśleć plan działania. Niejednokrotnie dopiero w czasie pisania biznesplanu odkrywamy, ile właściwie będzie kosztować rozpoczęcie działalności lub promocja.
Wiele instytucji (Urząd Pracy, Bank Gospodarstwa Krajowego) posiada wzór pisania biznesplanu, do którego należy się stosować. Choć każdy z tych wzorów nieco się różni, to jednak większość części składowych tego dokumentu się powtarza. Zacznijmy więc od części opisującej firmę i rynek:
1. Opis projektowanego przedsięwzięcia i produktu.
Często jest to jedyne miejsce, gdzie można napisać co właściwie chcemy robić i dlaczego. Tutaj należy umieścić informacje: czym się będzie zajmować firma, dlaczego chcemy podjąć właśnie taką działalność, czy mamy odpowiednie kwalifikacje (nasze wykształcenie, posiadane certyfikaty, uczestnictwo w kursach, szkoleniach), szczegółowo co będzie oferowanym przez nas produktem/usługą, jak będzie wyglądać organizacja firmy (status prawny firmy, informacje o pracownikach), opis dostawców (najlepiej z przykładami firm) i kanałów dystrybucji.
Źle: "Chcę otworzyć hotel dla zwierząt. Bardzo lubię zwierzęta, sam mam 3 psy i 2 koty i wiem, jak duże występują problemy, gdy właściciel chce wyjechać. Posiadam odpowiednie kwalifikacje do tej pracy. Oferowanym przeze mnie produktem będzie hotel dla zwierząt. Firmą będę prowadzić sam”
Dobrze: "Chcę otworzyć hotel dla zwierząt (psów i kotów) w Sopocie. Do prowadzenia tej działalności posiadam odpowiednie kwalifikacje (dyplom inżyniera weterynarii uzyskany w 2001 r. w Studium Weterynarii w Gdańsku). Z moich obserwacji, jak również analizy wypowiedzi na lokalnych forach internetowych (www.sopot.pl/forum, www.psy.forum) wynika, że problem pozostawienia zwierząt w domu jest sprawą poważną i jak dotąd w naszym mieście nierozwiązaną. Hotel, który będzie mógł pomieścić 20 psów i 10 kotów, chcę zbudować na własnej działce, koło domu. Firmę w początkowym etapie działalności chcę prowadzić sam, jedynie prowadzenie księgowości zlecać specjaliście”
2. Lokalizacja.
W tej części biznesplanu odpowiadamy czy firma potrzebuje oddzielnego lokalu, czy też działalność zarejestrowana będzie we własnym domu. Jeśli decydujemy się na wynajem lokalu, powinniśmy napisać o konkretnym miejscu - najlepiej konkretny adres lub dzielnicę. Należy także podać uzasadnienie wyboru lokalizacji oraz warunki, jakie musi spełniać lokal (np. czy musi być podłączona woda). Czy miejsce będzie dostępne dla klientów? I w końcu- ile będzie kosztował najem?
3. Klienci.
Najlepiej podzielić klientów na grupy. Najprostszy podział to klienci indywidualni i instytucjonalni, ale można też wymienić inne grupy (np. klienci szkoły językowej: studenci, młodzież przygotowująca się do matury, licealiści i gimnazjaliści). Każdą grupę należy krótko opisać - które z naszych produktów mają kupić i dlaczego, co ich do nas przyciągnie?
4. Analiza konkurencji.
Należy wskazać zarówno konkurencję bliższą, jak i dalszą. Zastanówmy się również, co może być substytutem oferowanego przez nas produktu/usługi. Każdą z ustalonych grup konkurentów należy krótko opisać, wskazać jej liczebność, oferowane ceny, czym się wyróżnia, a także, czy stanowi dla nas bezpośrednie zagrożenie.
Czym jest konkurencja bliższa? Dla sklepu spożywczego będą nią inne sklepy spożywcze w promieniu 1-2 km, dla salonu SPA zapewne całe miasto. Co ważne - chodzi tu nie tylko o kryterium geograficzne, ale też podobieństwo do naszej firmy. Dla internetowego sklepu ze sprzętem komputerowym sklep stacjonarny zlokalizowany w tym samym bloku będzie konkurencją dalszą niż inny sklep o podobnym profilu działalności działający w polskiej sieci.
Najlepiej, jeśli uda się wskazać liczebność najbliższych konkurentów i wskazać ich nazwy (2-3 przykłady).
Źle: w moim rejonie konkurencja jest dość duża, ale nie zaspokaja popytu, dlatego nie martwię się o klientów- wszyscy robią zdjęcia.
Dobrze: na podstawie danych z internetu, lektury lokalnej prasy oraz kontaktów osobistych ustaliłam, że konkurencją dla zakładu fotograficznego są następujące podmioty:
1. Inne zakłady fotograficzne w dzielnicy Ursynów (ok. 15)- najbliższa konkurencja- oferują podobny zakres usług, jednak mają ceny o 10% wyższe. Najważniejsze są dla mnie, ze względu na lokalizację oraz zakres usług, 2 przedsiębiorstwa- jeden zlokalizowany na ul. Miodowej 16 a drugi na Słowackiego 12A.
2. Zakłady fotograficzne w Warszawie- w mieście jest kilkadziesiąt takich przedsiębiorstw.
3. Punkty do szybkiego wywoływania zdjęć- maszyny zlokalizowane w dużych sklepach np. Rossman, MediaMarkt, oferujące dużo niższe ceny i szybkość obsługi oraz praktycznie brak kolejek, jednak jakość zdjęć jest dużo niższa. Wciąż niewiele osób wie, jak obsługiwać maszyny.
4. Sklepy internetowe oferujące usługę wywoływania zdjęć - tańsze, jednak czas oczekiwania wynosi 2-3 dni i brak jest bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą.
Warto zauważyć, że na Ursynowie brakuje dużych, profesjonalnych zakładów fotograficznych a w dwóch wspomnianych wyżej często są kolejki.
5. Przewagi konkurencyjne.
W tym miejscu powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie: co ma sprawić, że klient przyjdzie właśnie do nas? Przewagi najlepiej wymienić w punktach, wraz z uzasadnieniem każdej z nich, np.
-doświadczenie - zdobyte podczas wieloletniej pracy z dziećmi w Szkole Podstawowej nr 8 w Warszawie
-konkurencyjne ceny - niższe o ok. 10% od konkurencji, system rabatowy.
6. Promocja i reklama.
W jakich mediach będziemy się reklamować? Dlaczego właśnie taką drogę wybraliśmy? Kto przygotuje zamówioną przez nas reklamę, kto zaprojektuje, wydrukuje i rozniesie ulotki? I oczywiście - ile to kosztuje?
7. Analiza typu SWOT (nazwa SWOT pochodzi od pierwszych liter angielskich słów: Strengths - silne strony, Weaknesses - słabe strony, O - Opportunities - szanse, Threats - zagrożenia).
Jest to bardzo popularny rodzaj prostej analizy firmy. Wypada wymienić przynajmniej cztery rzeczy do każdej z wymienionych kategorii.
- silne strony - płyną z wewnątrz firmy, a więc wymieniamy tu takie rzeczy jak doświadczenie, wysoką jakość, nastawienie na klienta, unikalną ofertę;
- słabe strony - również wynikają z wewnątrz firmy, np. brak ustalonej na rynku marki i stałych klientów, początkowo niewielki asortyment, uzależnienie od jednego odbiorcy/dostawcy;
- szanse - napływają z otoczenia, np. duży popyt na dany towar w związku z Euro 2012, brak konkurencji w danej dzielnicy;
- zagrożenia - np. odwrócenie się trendów na rynku, nagłe zmiany cen.
Następna część biznesplanu to zazwyczaj część finansowa. Wyjaśnijmy tu kilka pojęć:
1. Przychody - środki finansowe (pieniądze), które do nas wpłynęły, nie mylić z zyskiem.
1.4 Ze sprzedaży produktów - produkt to przedmiot, rzecz materialna, którą sami stworzymy w celu sprzedaży.
1.5 Ze sprzedaży usług.
1.6 Ze sprzedaży materiałów i towarów - materiały i towary to rzeczy, które kupimy ( a nie wyprodukujemy) i sprzedamy.
1.7 Pozostałe przychody.
2. Koszty, czyli wszystko to, za co płacimy.
2.4 Amortyzacja - koszt tego, że urządzenie traci na wartości (np. komputer kupiony za 3 tys. zł. po roku można sprzedać za 1 tys. amortyzacja wynosi 2 tys.).
2.5 Koszty materialne- surowców, zakupionych materiałów i towarów).
2.6 Koszty najmu lokalu.
2.7 Koszty eksploatacyjne- np. woda, prąd, Internet.
2.8 Transport - jeśli dojeżdżamy gdzieś w związku z prowadzona działalnością.
2.9 ZUS- składki na ubezpieczenia.
2.10 Wynagrodzenie pracowników - wynagrodzenie brutto.
2.11 Narzuty na wynagrodzenie - ZUS i inne składki pracownicze.
2.12 Koszty bankowe - prowadzenie konta i prowizje.
2.13 Koszty usług zewnętrznych- czyli to, co zlecamy innym firmom.
2.14 Koszty reprezentacji i reklamy.
2.15 Inne.
Zazwyczaj należy rozpisać przewidywania o kosztach i przychodach dotyczące następnych 12 miesięcy.
3. Aktywa- czyli to, co firma posiada, np.:
3.4 Aktywa obrotowe- to, co kupimy w celu sprzedaży lub to, co się zużyje w ciągu roku.
3.5 Aktywa trwałe- to, co się nie zużyje w ciągu roku.
Analiza finansowa powinna zawierać:
- finansowanie projektu (wkład własny, kredyt, grant)
- jeśli jest pisany dla banku- zabezpieczenie kredytu
- ewentualne referencje finansowe
8. Uzasadnienie wydatków.
Biznes plan zazwyczaj pisany jest po to, by otrzymać jakieś dofinansowanie, często na konkretne wydatki. Dlatego powinniśmy wymienić: co chcemy kupić, za ile i dlaczego. Dobrze jest podać konkretną nazwę i funkcje danego sprzętu.
9. Przedstawienie koncepcji rozwoju.
Ile produktów/usług zamierzasz sprzedać w etapie początkowym? Jak stopniowo, miesiąc po miesiącu będziesz się rozwijał? Gdzie widzisz swoja firmę za rok, a gdzie za 2 lata?
Oprócz wymienionych wyżej punktów jest kilka generalnych zasad, którymi należy się kierować przy pisaniu biznes planu:
1. Konkretność- wskazujemy liczby, miejsca, ceny.
2. Używanie odpowiedniego języka - pamiętaj, że osoba oceniająca biznesplan nie musi znać danego rynku! Unikamy więc wyrażeń specjalistycznych (albo tłumaczymy je obok), jak również potocznych czy miejscowych zwrotów.
3. Wiarygodność - jeśli podajesz jakieś dane, np. o licznie potencjalnych klientów, podaj źródło. Nie wystarczy wpisać tu "Internet”. Najgorsze, co może się zdarzyć, to być przyłapanym na kłamstwie.
4. Realność - nowo otwarty gabinet SPA raczej nie będzie miał 50 klientek dziennie, więc nie ma sensu wpierać tego czytającym biznes plan.
5. Zwięzłość - pisz konkretnie i rzeczowo. Biznes plan może być długi, ale nie powinien zawierać zbyć dużo przymiotników, ani opowiadać historii życia autora.
6. Profesjonalizm- prosta czcionka, nie stosujemy żartów ani aluzji, nie zamieszczamy zdjęć babci, nie prosimy o litość ani współczucie.
znajdziesz wzór biznes planu.
Powodzenia!
Joanna Hołownia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]