Jachty zaglowe, bosmanka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
JACHTY ŻAGLOWE
BM – 490
Dane techniczne:
Długość całkowita
- 4,90 m
Szerokość całkowita
- 1,90 m
Zanurzenie min/max
- 0,40/0,80 m
Wyporność
- 560 kg
Balast
- 100 kg
Pow. ożaglowania
- 12 m
2
Liczba koi
- 3
Wysokość w kabinie
- 1,20 m
Podstawowe materiały na kadłub:
Listewki z pianki PU gr. 14 mm - 0,28 m
3
Klej Norpol FI-177
- 8 kg
Szkło (mata, tkanina)
- 70 kg
Żywica poliestrowa
- 160 kg
Mały, lekki i bezpieczny dzięki pełnej niezatapialności nawet po obciążeniu załogą i zapasami
jachcik dla młodzieżowej, 3 – osobowej załogi lub dwóch osób dorosłych z dzieckiem na wakacyj-
ne rejsy po rzekach, kanałach i jeziorach.
Można nim dotrzeć wszędzie tam, gdzie nie mogą pojawić się większe jachty i gdzie można
znaleźć spokój i doskonałe warunki do wypoczynku wśród pierwotnej, nie przeobrażonej jeszcze
przez człowieka, przyrody.
Bardzo prosta budowa, z którą mogą sobie poradzić nawet niezbyt wprawni i mało zasobni
w środki finansowe amatorzy.
Podstawowa wersja to budowa z listewek piankowych, lecz dokumentacja przewiduje także
budowę z drewnianych obłogów klejonych na szkielecie z listewek świerkowych.
Przewidywany czas budowy kompletnego jachtu zdolnego do żeglugi, to około 300 roboczo-
godzin.
1
Masa całkowita
- 350 kg
 BM – 515
Dane techniczne:
Szerokość całkowita
- 5,15 m
Zanurzenie min/max
- 0,40/0,96/0,80 m
Masa całkowita
- 650 kg
Wyporność
- 950 kg
Balast
- 250 kg
Pow. ożaglowania
- 14,50 m
2
Liczba koi
- 3
Wysokość w kabinie
- 1,35 m
Silnik w studzience
- 5 KM
Podstawowe materiały na kadłub:
Listewki z pianki PU gr. 16 mm - 0,35 m
3
Klej Norpol FI-177
- 10 kg
Szkło (mata, tkanina)
- 210 kg
Niezatapialny mały jacht dla miłośników żeglarstwa. Na większe akweny śródlądowe i przy-
brzeżne wody morskie dla tych, którzy chcą mieć własny jacht nie mając zbyt wielkich wymagań i
środków finansowych. Na budowę tego jachtu 2 osoby powinny przeznaczyć około 400 roboczogo-
dzin wydajnej pracy.
Budowa z poliuretanowych listewek lub drewnianych obłogów na ażurowym szkielecie z li-
stewek świerkowych.
Dużym walorem tego jachtu jest mały, około 5 KM silnik przyczepny umieszczony na stałe
w studzience pod odchylaną pokrywą na rufie. Obok silnika w tym samym pomieszczeniu jest miej-
sce na dwa, 20 litrowe, kanistry z paliwem.
W czasie żeglugi na żaglach silnik może być podnoszony by nie wpływał niekorzystnie na
szybkość jachtu.
2
Długość całkowita
- 2,10 m
Żywica poliestrowa
- 90 kg
 BM – 550
Dane techniczne:
Długość całkowita
- 5,50 m
Szerokość całkowita
- 2,10 m
Zanurzenie
- 0,60 m
Masa całkowita
- 650 kg
Balast
- 200 kg
Pow. ożaglowania
- 15 m
2
Liczba koi
- 3
Wysokość w kabinie
- 1,40 m
Silnik w studzience
- 5 KM
Podstawowe materiały na kadłub:
Płyty z pianki PU gr. 18 mm
- 0,40 m
3
Szkło (mata, tkanina)
- 100 kg
Żywica poliestrowa
- 220 kg
Budowa tradycyjna podobna do metody amatorskiego wykonawstwa małych kadłubów meto-
dą szycia sklejki i oblaminowywania połączeń. Kadłub wykonuje się na ruszcie montażowym
z ustawionymi wręgami montażowymi z dowolnego materiału, np. z płyt wiórowych lub paździe-
rzowych (gorsze). Posklejane między sobą z mniejszych kawałków (z największych jakie można
zakupić) dopasowane do kształtu burt i dna płyty z konstrukcyjnej pianki poliuretanowej o gęstości
nie mniejszej niż 120 kg/m
2
skleja się między sobą i łączy drutem wiązałkowym nierdzewnym np.
miedzianym.
Do sklejania należy używać kleju Norpol FI-177, który według producenta może wypełniać
powstałe szpary nawet do 20 mm. Część płatów burtowych przy samym pokładzie należy odpo-
wiednio sfazować na szerokość 100 mm, by po oblaminowaniu zewnętrznym kadłuba pozostawić
miejsce na przylaminowanie wykonanego także z tych płyt pokładu.
Właściwe ramy wręgowe wlaminowywane po zalaminowaniu wnętrza najlepiej wykonać
w postaci przekładkowej. Między usztywnienia z drewna świerkowego lub sosnowego i okładek ze
sklejki gr. 4 mm wkleja się piankę poliuretanową, przez co otrzymuje się sztywną i lekką konstruk-
cję. Pokład i pokładówkę wykonuje się w ten sposób, że do ram wręgowych przykleja się i przykrę-
ca wkrętami najpierw sklejkę gr. 4 mm, oblaminowuje się ją, a następnie na mokry jeszcze laminat
układa się płyty pianki i oblaminowuje się zewnętrznie z przylaminowaniem do burt w miejscu sfa-
zowanego pasa. Jacht niezatapialny.
3
Wyporność
- 950 kg
Klej Norpol FI-177
- 5 kg
BM – 660
Dane techniczne:
Długość całkowita - 6,60 m
Szerokość całkowita - 2,48 m
Zanurzenie konstrukcyjne - 0,90 m
Wyporność konstrukcyjna - 1,69 m
3
Balast
- 520 kg
Pow. ożaglowania
- 21 m
2
Wysokość wnętrza
- 1,55 m
Zbiornik wody pitnej
- 100 l
Silnik stacjonarny
- 9 KM
Załoga
- 4 osoby
Akumulator 12 V
- 2 x 108 Ah
Podstawowe materiały na kadłub:
Płyty z pianki PU gr. 18 mm
- 0,45 m
3
Klej Norpol FI-177
- 10 kg
Szkło (mata, tkanina)
- 135 kg
BM – 660 jest jachtem żaglowym do żeglugi morskiej z ograniczeniem II wg PRS (według
dyrektywy 94/25/EC kategoria projektowa C) z przeznaczeniem do budowy amatorskiej przy sto-
sunkowo skromnej bazie narzędziowej w zespole 2 – 3 osób. Wszystkie założenia przy projektowa-
niu tego jachtu podporządkowane były jednemu celowi, by otrzymać jacht maksymalnie bezpiecz-
ny, zdolny do żeglugi w założonych warunkach, dla 4 osobowej załogi, w miarę szybki, tani i moż-
liwy do wykonania przez niezbyt wprawnych budowniczych.
Jako materiał do budowy kadłuba wybrano listewki z konstrukcyjnej pianki poliuretanowej
oblaminowanej obustronnie laminatem poliestrowo - szklanym lub epoksydowo - szklanym. Lepsza
jednak byłaby pianka Herex C70.130.
Do budowy głównych grodzi konstrukcyjnych zaproponowano szkielet z listewek świerko-
wych lub sosnowych, okładki z wodoodpornej sklejki brzozowej lub sosnowej grubości 4 mm oraz
wypełnienie z płyt pianki PU wklejanych klejem Norpol FI-177.
Pozostałą zabudowę należy wykonać ze sklejki 4 – 6 mm na ramiakach świerkowych (lżejsze)
lub sosnowych. W elementach bardziej odpowiedzialnych należy stosować drewno dębowe lub je-
sion. Jacht niezatapialny.
Prototyp kadłuba jachtu pokazany na zdjęciach został wykonany w ciągu 1 miesiąca przez
amatorów, dla których była to pierwsza budowa tak dużego jachtu. Do budowy użyto listewek
z pianki poliuretanowej o gęstości około 110 kg/m
2
, sklejanych na styk z krótszych odcinków po-
ciętych z dostępnych w handlu płyt grubości 20 mm.
4
Zbiornik paliwa
- 50 l
Żywica poliestrowa
- 320 kg
BM – 660
5
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl