Ja, Wychowanie fizyczne i historia sportu

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ja* zdrowie* ruchPoradnik dla m�odzie�y, rodzic�w i nauczycieliPrzygotowanie tomu i redakcja:Zofia �ukowskaprzy wsp�pracyTadeusza MaszczakaSeweryna SuliszaWarszawa 2000Redaktorzy tomu:Zofia �akowskaprzy wsp�tpracyTadeusza Maszczaka i Seweryna SuliszaAutorzy (alfabetycznie)Mgr �ywilla Bra�ska, AWF WarszawaPro f. AWF, dr hab. Roman Maciej Kalina, WarszawaDr Iwona Kie�basiewicz-Drozdowska, AWF Pozna�Pro f. AWF, dr hab. Tadeusz Koszczyc z zespo�em, WrodawProf. AWF, dr hab. Szymon Krasicki, Krak�wMgr Anna Kuczy�ska, AWF Wroc�awProf. dr hab. Tadeusz Maszczak, AWF WarszawaMgr Marcin Mie�niczuk, AWF WarszawaDr W�adys�aw Pa�czyk, Zamo��Dr Wanda Poznecka, AWF WarszawaDr Tadeusz Rzepa, AWF Wroc�awProf. dr hab. Wies�aw Siwi�ski, AWF Pozna�Prof. dr hab. Henryk Soza�ski, AWF WarszawaDr Tadeusz Staniszewski, AWF WarszawaProf. AWF, dr hab. Seweryn Sulisz, WarszawaProf. dr hab. �wiatos�aw Ziemia�ski, AWF WarszawaDr Anna �ukowska, AWF Gda�skProf. dr hab. Zofia �ukowska, AWF WarszawaProf. dr hab. Ryszard �ukowski, AWF WarszawaProjekt i opracowanie graficzne ksi��ki: Zbigniew Sikora Sk�ad: Urszula M�odawska DTP: Wojciech SikoraPraca sfinansowana przez Urz�d Kultury Fizycznej i Sportu� Copyright by Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury FizycznejISBN 83-86622-47-4Spis tre�ciWprowadzenie 5 Rekomendacja Prezesa UKFiS 7CZʌ� I Co powinienem wiedzie� o sobie i swoim rozwoju?1. M�j rozw�j fizyczny i troska o niego 11 Seweryn Sulisz2. Moja sprawno�� fizyczna 17 Henryk Soza�ski i Zofia �ukowska3. Zdrowie fizyczne, psychiczne i spo�eczne istotn� warto�ci� w moim �yciu 31 Tadeusz Maszczak i Zofia �ukowska4. Co powinienem wiedzie� o prawid�owym �ywieniu? 43 �wiatoslaw Ziemia�ski5. Niepe�nosprawni razem z nami 59 Tadeusz Maszczak, Wanda PozneckaJa - zdrowie - ruchCZʌ� II �wiczymy i bawimy si� razem1. Mamo, tato, �wicz ze mn� Anna Kuczy�ska2. Co �wiczy� i w co si� bawi� Tadeusz Staniszewski3. Zabawy ruchowe z bogactwem mo�liwo�ci ich realizacji Marcin Mielniczuk4. �wicz� z pi�k� Tadeusz Rzepa5. Biegam, skacz�, rzucam Ryszard �ukowski6. Doskonal� sw� sylwetk� i sprawno�� przy muzyce �ywilla Bra�ska7. Wybieram miejsce do �wicze� Wtadys�aw Pa�czyk8. Bezpiecznie czuj� si� w wodzie. P�ywam. �egluj�. P�ywam na desce z �aglem. Wios�uj� Tadeusz Koszczyc z zespo�em9. Przygody na �niegu i lodzie Szymon Krasicki10. Sprawdzam si� w sportach walki Roman Maciej Kalina11. Uczniowski Klub Sportowy.Trenuj�, Organizuj�, S�dziuj�, Komentuj� Anna �ukowska12. Moje dokonania i prze�ycia w aktywnej turystyce Iwona Kie�basiewicz-Drozdowska, Wies�aw Siwi�skiWykaz autor�w tomu Literatura758797109123147165181217233245253268268WPROWADZENIEPomys� napisania tego poradnika zrodzi� si� �V resorcie kultury fizycznej jako odpowied� kompetentnego resortu na potrzeby w dziedzinie reformuj�cej si� szko�y podstawowej w Polsce. Wyzwanie podj�a Akademia Wychowania Fi-zycznego J�zefa Pi�sudskiego w Warszawie, a re-alizacji zadania podj�� si� zesp� trzech redak-tor�w tomu. Przygotowano konspekt ksi��ki i przyj�to za�o�enie, �e wsp�autorami powinni by� najbardziej kompetentni w przedmiocie za-interesowa� nauczyciele akademiccy z r�nych uczelni wychowania fizycznego w Polsce. Zwr�-cono si� do 20 os�b, kt�re przyj�y propozycj� i rozpocz�a si� wsp�praca.Przygotowane szczeg�owe konspekty przez 20 autor�w zosta�y poddane recenzji, a nast�p-nie zweryfikowane w wyniku dyskusji ca�ego ze-spo�u. Przyj�to formu�� poradnika w zakresie sze-roko poj�tej kultury fizycznej, adresowanego do uczni�w, wszystkich nauczycieli i rodzic�w.Poradnik ten ma pom�c w aktywnym wsp�-dzia�aniu nauczycieli, rodzic�w i uczni�w na rzecz rozwoju fizycznego i sprawno�ci fizycznej m�odzie�y, troski o jej zdrowie, integracji z nie-pe�nosprawnymi oraz promocji zdrowego stylu �ycia w domu, szkole i �rodowisku. A zdrowy styl �ycia, to udzia� w wielorakich formach ak-tywno�ci rekreacyjno-sportowej, zdrowe �ywienie, przeciwdzia�anie wielu innym zagro�eniom dla zdrowia m�odzie�y. O tym wszystkim mo�emy si� dowiedzie� z tre�ci zawartych w l cz�ci po-radnika. Autorzy l cz�ci ksi��ki korzystali z dw�ch ekspertyz przygotowanych na zam�wie-nie u wybitnych znawc�w zagadnienia:1) Ryszard Przew�da: Stan rozwoju fizyczne-go i sprawno�ci fizycznej m�odzie�y polskiej.2) Barbara Woynarowska: Szko�a promuj�-ca zdrowie.Trzecia ekspertyza wykorzystana zosta�a dla II cz�ci ksi��ki:3) Jolanta Urba�ska: Uczniowskie Kluby Sportowe w Polsce.Cz�� IIporadnika napisana w konwencji roz-mowy z uczniem, z kt�rej wiele mo�e si� dowie-dzie� nauczyciel i rodzic, obejmuje ca�e bogac-two mo�liwo�ci r�norodnych tre�ci i form ak-tywno�ci rekreacyjno-sportowych, w kt�rych mo�e uczestniczy� ucze�, cz�sto wesp� z inny-Ja - zdrowie - ruchmi (kolegami, rodzin�, nauczycielami). Zawiera ona r�wnie� wiele wskaza� metodycznych, kt�-re pozwol� nie tylko na uczestnictwo, ale wsp�-organizacj� tych zaj��.Je�li Czytelnicy naszej ksi��ki chc� sobie po-szerzy� wiedz� na tematy podj�te w poszczeg�l-nych rozdzia�ach, to za��czamy pozycje z litera-tury, w kt�rej mo�na znale�� wi�cej informacji dla zainteresowanych.Literatura podana na ko�cu ksi��ki odnosi si� kolejno do poszczeg�lnych jej rozdzia��w. Podane pozycje z literatury zawieraj� dalsze �r�-d�o informacji o ciekawych wydawnictwach. Mo�e czasami warto do nich zajrze�!Ksi��ka jest bogato ilustrowana, pragniemy przybli�a� w tych rysunkach (specjalnie dla tej ksi��ki wykonanych) r�ne sytuacje rekreacyjno-sportowe z �ycia m�odzie�y, a tym samym za-ch�ci� m�odzie� do aktywno�ci ruchowej w ich �yciu. Ruch - to rozw�j, a rozw�j - to perspekty-wa. Ruch - to zdrowie, a zdrowie - to rado�� �ycia i motywacja do sportowania dzi� i w per-spektywie �ycia doros�ego. Ruch - to sprawno��, a sprawno�� - to szansa na rozw�j i wsp�dzia-�anie z innymi.Autorzy pragn�, aby ksi��ka ta wnosi�a w �ycie m�odzie�y opr�cz wiedzy i umiej�tno�ci, po-trzeb� troski o sw�j rozw�j i swoj� sprawno��, korzystaj�c z bogatej oferty mo�liwo�ci zawar-tych we wszystkich rozdzia�ach II cz�ci. Auto-rzy wierz�, �e przyj�ta forma rozmowy z m�o-dzie�� b�dzie inspirowa�a do po�ytecznych i ra-dosnych prze�y�!Napiszcie do nas, co Warn si� w tej ksi��ce podoba�o, z czego skorzystali�cie, a czego jesz-cze oczekujecie po takim wydawnictwie. Jeste-�my otwarci na kontakt z Czytelnikami.Redaktorzy tomuWarszawa, lipiec 2000 rok.REKOMENDACJAPREZESAURZ�DUKULTURYFIZYCZNEJl SPORTUWyzwanie �wczesnego Urz�du Kultury Fizycz-nej i Turystyki do napisania tego poradnika podj�a Akademia Wychowania Fizycznego J�zefa Pi�-sudskiego w Warszawie. Z inspiracji kierownictwa tej Uczelni powalano zesp�l redaktor�w pod kierownic-twem profesor Zofii �ukowskiej, kt�ry przygotowa� koncepcj� poradnika, dobral wysoce kompetentnych autor�w poszczeg�lnych rozdzia��w, reprezentuj�cych pi�� Akademii Wychowania Fizycznego w Polsce.Inspiruj�c do dzia�a� zmierzaj�cych do przygo-towania poradnika w zakresie kultury fizycznej, kt�-ry sta�by si� p�aszczyzn� do rozm�w uczni�w z ro-dzicami i nauczycielami na temat ich rozwoju fi-zycznego, sprawno�ci fizycznej, potrzeby troski o ich zdrowie i w�a�ciwe �ywienie, miejsca aktywno�ci ru-chowej w ich stylu �ycia - dostrzega�em w tym wiel-k� szans� na wychowanie m�odzie�y do uczestnic-twa w kulturze fizycznej i jej rozwoju w toku tego uczestnictwa. Chodzi�o mi o proces wychowania dzieci i m�odzie�y integruj�cy wysi�ki nauczycieli i rodzi-c�w, przy za�o�eniu aktywnego i �wiadomego udzia-�u samych uczni�w.Aby poradnik m�g� spe�ni� nasze oczekiwania musi ka�dy z adresat�w - ucze�, nauczyciel i rodzice - znale�� w nim co� interesuj�cego dla siebie, dla swej szko�y, dla swej rodziny. Ale to zainteresowanie za-owocuje w�a�ciw� zintegrowan� aktywno�ci� tylko wtedy, je�li ka�dy z adresat�w znajdzie w nim szan-s� na samorealizowanie si� w procesie uczestnictwa w kulturze fizycznej (szkolnej, rodzinnej) szans� na socjalizacj� w grupach formalnych (klasa szkolna, szkolny klub sportowy) i nieformalnych (grupy r�wie-�nicze, �rodowisko lokalne podw�rka, osiedla, dziel-nicy). Nie wyklucza si� spotka� sportowych, w kt�-rych te �rodowiska b�d� rywalizowa�y ze sob�, spraw-dza�y swoje mo�liwo�ci w zabawach rekreacyjnych i zawodach sportowych, a to wsp�zawodnictwo opar-te b�dzie na zasadach fairplay.Na uwag� zas�uguje nowa konwencja dialogu z uczniem, przyj�ta przez autor�w poszczeg�lnych roz-dzia��w. Zwi�ksza to jego komunikatywno��.O ile pierwsza cz�� poradnika pozwala na po-znanie swego rozwoju i sprawno�ci fizycznej, zasad zdrowego �ywienia, zasad wsp�zawodnictwa spor-towego dzieci i m�odzie�y zdrowej - mi�dzy sob� i w integracji z niepe�nosprawnymi, to druga cz�� po-radnika dostarcza materia�u u�atwiaj�cego uczestnic-two w r�nych formach aktywno�ci ruchowej. S�usz-nie autorzy zrezygnowali z pos�ugiwania si� nazwa-mi dyscyplin sportowych, a traktuj� ten etap jako ele-ment przygotowania og�lnorozwojowego i wszech-stronnego w tym zakresie, daj�cy baz� motoryczno--wydolno�ciowo-intelektualn� do uprawiania sportu b�d� rekreacji w dalszych etapach rozwoju i w �yciu doros�ym. To wla�nie w szkole te podstawy s� tak bardzo wa�ne.I tak np. w cz�ci drugiej, w rozdziale �Mamo, tato �wicz ze mn�" czy �Co �wiczy� i w co si� bawi�" zach�ca si� rodzic�w i nauczycieli edukacji wczesno-szkolnej do wsp�dzia�ania w procesie rozwoju i spraw-no�ci fizycznej dzieci. Rozdzia� z kolei ��wicz� z pi�-k�", czy �Biegam, skacz�, rzucam" stanowi �wietne przygotowanie do gier zespo�owych i lekkoatletyki. Sa-modzielno�ci uczy w tych formach aktywno�ci i w r�nych warunkach rozdzial � Wybieram miejsce do �wicze�", �Bezpiecznie czuj� si� w wodzie...", czy �Przygody na �niegu i lodzie" - to przygotowanie do sport�w letnich i zimowych podczas ferii i wakacji. Temu r�wnie� �luzy rozdzial �Moje dokonania i prz... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl