Jak naprawić hamulec ręczny - zacisk, Rover 600 Accord TD

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

O TYM JAK NAPRAWIC HAMULEC RĘCZNY, ABY DZIAŁAŁ I MOŻNA BYŁO POJEŻDZIĆ BOKIEM;)

 

przy okazji

 

WYMIANA TARCZ HAMULCOWYCH TYŁ – DLA TYCH, KTÓRZY CHCIELI BY TO KIEDYŚ ZROBIĆ A NIE WIEDZĄ JAK

 

 

Do operacji wymiany tarczy potrzeba będzie klucza 10, 12, 14, oraz śrubokręt krzyżak lub płaski, obcęgi lub kombinerki. Wszystko jest opisane czysto i przejrzyście

 

Po odkręceniu koła ukazuje nam się taki to oto widok

Po pierwsze musimy odkręcić dwie śruby trzymające tarczę. Zaciągamy ręczny, jeśli działa, jak nie to potrzeba drugiej osoby do naciśnięcia hamulca nożnego. Może okazać się ze śruby są zapieczone i śrubokręty nie dają rady, więc proponuje użyć pobijaka ( wtedy potrzebne będą nowe) lub ogrzać śruby gazami.

Teraz przystępujemy do odkręcenia zacisku. Najpierw musimy odkręcić osłonę hamulca ręcznego klucz 10

 

 

Wyciągamy zawleczkę z bolca i wyjmujemy bolec

 

Kluczem 12 odkręcamy te dwie śruby

Teraz, jeśli nie chcemy pozbyć się płynu hamulcowego należy zacisnąć gumowy przewód (ja użyłem do teko tzw. żabki), odkręcić go od zacisku (klucz 14), oraz używając klucza 12 odkręcić zacisk od „śrub pływających”

Wyjmujemy zacisk i pozostaję odkręcenie tych dwóch śrubek schowanych za metalową osłonę i można wyciągnąć tarczę. Trzeba pamiętać, aby przed założeniem nowej tarczy dokładnie oczyścić piastę w miejscu styku tych dwóch elementów.

 

 

 

 

 

              NAPRAWA HAMULCA RĘCZNEGO

 

Znalazłem coś takiego, więc postanowiłem rozebrać zacisk na części pierwsze

 

 

Do naprawy potrzebujemy takiego oto zestawu naprawczego – za 1 komplet

zapłaciłem 14 zł. ( potrzeba 2 komplety )

 

 

 

 

 

 

 

 

Mając zacisk na miejscu zabieramy się za jego naprawę. Zacisk montujemy w imadle i wykręcamy tłoczek. Nie należy tłoczka wybijać na siłę przy użyciu młotka lub innych przedmiotów gdyż może dojść do zerwania gwintu w tłoczku lub na śrubie, na której jest wkręcony, wiem coś o tym, bo ja tak zrobiłem, ale nie dało rady go inaczej wyciągnąć, ponieważ ktoś już wcześniej tam grzebał i to popsuł. Jest to gwint 4-ro stopniowy przyspieszany i nie mogłem znaleźć później ślusarza żeby to poprawił lub dorobił nowy ( u mnie wystarczyło jednak użyć pilnika i dało się ten gwint zregenerować)

 

 

 

 

 

Po wykręceniu tłoczka wyciągamy uszczelkę osłaniającą tłoczek z wierzchu oraz uszczelkę wewnętrzną.

 

 

 

 

 

Naszym oczom ukazuje się właśnie mechanizm, na który jest wkręcony tłoczek

 

 

I tutaj należy wyciągnąć zawleczkę z środka, tak ona wygląda

 

 

 

Można użyć do tego takich szczypiec. Przydałoby się tylko, aby miało dłuższe ramię.

 

Nie mogłem się tam dostać, więc dorobiłem taki oto szpikulec

Zawleczka posiada dwa malutkie otwory, za które można ją podwadzić i pomóc sobie jakimś cienkim śrubokrętem do jej wyjęcia

Jak wyjęliśmy zawleczkę wyciągamy mechanizm, trzeba go najlepiej odłożyć gdzieś na bok lub go czymś związać, aby się nic nie pogubiło. Przy okazji wymieniamy uszczelkę

 

Wkręcamy ponownie zacisk w imadło w takiej pozycji i odkręcamy mechanizm dźwigni hamulca ręcznego

 

Kluczem 17 odkręcamy śrubę

 

 

 

 

 

Wyjmujemy dźwigienkę

Ponownie przestawimy w imadle zacisk na taką pozycje

W środku jest coś takiego, nie wiem jak to nazwać ja mówię na to talerzyk.

 

 

 

Można go wyciągnąć, ja przerobiłem szczypce w ten sposób. Do wyciągnięcia należy używać tyko środkowej części „talerzyka”, która jest z jakiegoś odlewu, gdyż pozostałe części są podatne na uszkodzenia. „Talerzyk” może wyjść z łatwością lub nie ( w pierwszym przypadku wyszedł bardzo szybko po jakiś 4-5 próbach, natomiast drugi moczył się przez dwa dni w odrdzewiaczu)

Czynność opisana przez autora niszczy nieco miseczkę, wystarczy odwrócić zacisk do góry nogami uderzyć kilka razy o posadzkę i miseczka sama wypadnie w stanie nie naruszonym

Tak to wygląda po wyciagnięciu. Wymieniamy uszczelkę

 

 

 

 

 

Przechylmy zacisk podstawiając rękę i powinien wypaść taki oto bolec

Teraz wyciągamy ten mechanizm

 

 

 

 

Następnie uszczelkę

 

 

I mamy wszystko rozebrane

 

 

 

 

 

 

 

Czyścimy dokładnie wszystko w środku z brudu nie zapominając o miejscach, w które mamy później założyć uszczelki

Ręczny nie odbija ci ponieważ zardzewiało widoczne łożysko, należy je wyczyścić rozruszać ze rdzy i przesmarować smarem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tutaj znajduje się mechanizm, który jest ruchomy i jest odpowiedzialny za prawidłowe działanie hamulca ręcznego. Jeśli okaże się, że jest zbyt mocno wyrobiony należałoby dorobić nowy, ale można to obejść inny sposobem. O tym będzie później

pomaga on w poruszaniu się tego oto elementu

 

W jednym z zacisków nie ruszał się on, ale nie pomogło nawet porządne mycie w odrdzewiaczu, więc zostawiłem go nieruchomo, ale wysmarowałem to wszystko smarem miedzianym by się nie zapiekało

 

Ponieważ nie każdy wie, na jakiej zasadzie działa tu ręczny, więc postaram się to opisać.

Ten oto bolec

leży sobie w tym oto zagłębieniu w pozycji skośnej

kiedy zaciągamy ręczny wtedy bolec podnosi się do pozycji pionowej wypychając „talerzyk”

a ten wypycha tą śrubę, na której wkręcony jest tłoczek

i wtedy mamy ręczny

 

Jeśli okaże się, że zagłębienie, w którym leży bolec jest wyrobione można podspawać( o jakieś 1-2 mm, lecz nie więcej ( podspawałem za dużo i musiałem potem wszystko rozbierać od nowa) i za pomocą pilnika go obrobić) bolec, aby był dłuższy i szybciej łapał. Te 2mm u mnie okazały się wystarczające, ale może trzeba będzie nadspawać więcej ( trzeba samemu to stwierdzić po oględzinach zagłębienia mechanizmu, czy jest wyrobiony i w jakim stopniu)

 

Przy okazji można przeczyścić wierzchnia cześć tłoczka, która styka z klockami

 

 

Teraz przystępujemy do składania. W pierwszej kolejności zakładamy tą uszczelkę

 

Potem wciskamy

 

 

 

Teraz należy umieścić bolec w takiej oto pozycji

 

Następnie talerzyk, ma on takie dwa wystające malutkie bolczyki, które trzeba współgrać z dziurkami wewnątrz zacisku

 

 

Z powrotem wciskamy śrubę, na której wkręcony jest tłoczek

 

Zakładamy zawleczkę

 

 

Montujemy mechanizm od dźwigni ręcznego. Teraz można sprawdzić czy to działa. Przesuwamy dźwignie do przodu i do tyłu jednocześnie obserwując ruch śruby wewnątrz zacisku. Jeśli śruba się wysuwa przy pewnym położeniu mechanizmu hamulca ręcznego, a przy drugim chowa się, to oznacza, że ręczny działa. Ruch ten jest nie wielki jakieś 3-4 mm

Dajemy nową uszczelkę

 

 

Przed włożeniem tłoczka należy założyć uszczelkę ta harmonijkę, która osłania tłoczek

i można wkręcić tłoczek

 

Zacisk montujemy, poluzowujemy linki hamulca ręcznego ( wewnątrz), odpowietrzamy układ, podpinamy linki ręcznego i dopiero teraz można zaciągnąć ręczny i sprawdzić czy działa. Najlepiej sprawdzić jak koła są w górze i odpowiednio dopasować sobie siłę naciągu linek. Ja jak miałem poluzowane linki na maxa i zaciągiem ręczny to nie mogłem obrócić koła ( natomiast po opuszczeniu na koła okazało się, że jest trochę za słabo, więc podkręciłem i teraz mam tak, że jak zaciągnę na maxa to muszę nieźle dawać po gazie żeby ruszyć).

 

To by było chyba na tyle, jedyne, co pozostaje to wypróbowanie skuteczności ręcznego w terenie;)

 

 

 

 

30

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl