Jak grać w Makao, PORADNIKI, Rozrywka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jak grać w "Makao"?
Wstęp
Makao to gra przeznaczona dla więcej niż dwóch osób. Limit graczy
wyznacza ilość kart (możemy połączyć dwie talie ze sobą). Tą grą
możemy sobie umilić podróże, deszczowe dni na wakacjach czy, po
prostu, pograć dla relaksu.
Podstawy
- Gramy wszystkimi kartami (jokery też).
- Każdy gracz na początku dostaje po 5 kart.
- Resztę kart odkładamy na stół i odkrywamy jedną (nie może to być
karta funkcyjna, o których poniżej).
- Pierwsza osoba po lewej stronie rozdającego zaczyna.
- Musi ona dorzucić, ze swoich pięciu kart, kartę pasującą kolorowi
lub figurze leżącej na stole.
- Jeśli posiada 2,3,4 karty mające taką samą figurę np. 3 siódemki to
może rzucić wszystkie naraz, tak by ta na spodzie pasowała do koloru
lub figury leżącej na stole.
- Kolejny gracz musi dopasować (kolorem, figurą) swoje karty do
położonej przez przeciwnika.
- Jeżeli nie posiada ani jednej ani drugiej to bierze kartę z kupki. Jeśli
z kupki dobrał odpowiednią kartę to może ją położyć na stos, jeśli nie
to traci kolejkę.
- Gracz, któremu zostanie jedna karta w ręce musi powiedzieć
„Makao”, gdy tego nie zrobi, a ktoś inny się zorientuje i zwróci na to
uwagę, to bierze 5 pięć kart z kupki.
- Wygrywamy wtedy, gdy jako pierwsi pozbyliśmy się kart z ręki.
Karty funkcyjne
Służą do urozmaicenia rozgrywki, a wśród nich wyróżniamy:
- Dama pik
Dama pik uniewinnia od wszystkiego. Jeśli ktoś przed nami rzucił
kartę funkcyjną, to jej działanie możemy anulować tą damą, nie
musimy jej rzucać do koloru ani figury, natomiast kolejny gracz już
musi użyć innej damy lub koloru pik.
- Joker
Zastępuje każdą inną kartę. Należy dokładnie określić jej rodzaj, gdy
kładziemy ją na stosie.
1
- Król kier
Powoduje, że osoba przed nami bierze z kupki 5 kart. Następna
osoba na tego króla może położyć 2 lub 3 kier wtedy nie będzie
musiała nic brać, a kolejną czeka branie odpowiednio 7 lub 8 kart.
Można też użyć króla pik.
Karty zmuszające do brania mogą się
kumulować, pod warunkiem, że są rzucane do koloru lub
figury
- Król pik
Podobne działanie jak król kier, ale tym razem to poprzednia osoba
bierze 5 kart.
- Dwójki i trójki (wszystkie)
Kolejny gracz musi brać odpowiednio 2 lub 3 karty z kupki. Może
dorzucić inną kartę tego samego typu (2, 3 ,król kier lub pik) byle do
kolory lub figury. Spowoduje to, że kolejny gracz będzie musiał brać
więcej kart i tak, aż trafi się ktoś kto nie będzie miał się czym bronić.
- Czwórki (wszystkie)
Rzucenie czwórki (do koloru) sprawia, że następny gracz stoi kolejkę
lub, gdy ma, dorzuca kolejną czwórkę i wtedy następny stoi dwie
kolejki itd...
- Asy (wszystkie)
Kładąc asa żądamy koloru jaki musi dać następna osoba, chyba że
ma innego asa, to wtedy może przebić żądanie i żądać innego koloru.
Uwaga! Musimy posiadać żądany przez nas kolor.
- Walety (wszystkie)
Podobnie jak asy, tylko że waletami żądamy figur, od piątek do
dziesiątek. Tutaj również możemy przebijać żądanie.
2
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl