Jak rozw.problem. metod, Książki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
29
A K A D E M I A O B R O N Y N A R O D O W E J
WYDZIAŁ STRATEGICZNO-OBRONNY
ZAKŁAD ORGANIZACJI I MOBILIZACJI
Jan WOJNAROWSKI
JAK ROZWIĄZAĆ PROBLEM BADAWCZY?
Uproszczona metodologia
dla autorów prac studyjnych, magisterskich
i rozpraw doktorskich
Warszawa 2004 rok
Spis treści
I.
WYBÓR I SPRECYZOWANIE TEMATU BADAWCZEGO .........
3
II.
PRZEDMIOT BADAŃ ..........................................................................
5
III.
CEL BADAŃ .........................................................................................
8
IV.
PROBLEM BADAŃ ..............................................................................
9
V.
PYTANIA BADAWCZE .......................................................................
10
VI.
HIPOTEZA ROBOCZA .......................................................................
11
VII.
METODY BADAWCZE .......................................................................
13
VIII.
TEREN BADAŃ .....................................................................................
17
IX.
KOLEJNOŚĆ UKŁADU PRACY .......................................................
17
X.
WNIOSKI KOŃCOWE ........................................................................
19
XI.
BIBLIOGRAFIA ....................................................................................
20
XII.
ZAŁĄCZNIKI ........................................................................................
21
XIII.
PRZYKŁADOWE WYZNACZNIKI METODOLOGICZNE PRAC NAUKOWO-BADAWCZYCH ...............................................
24
LITERATURA .....................................................................................
49
Celem naukowej myśli jest poznanie tego, co ogólne w szczególnym i tego, co trwałe w zmiennym.
Alfred Whitehead
Wiedza wsparta doświadczeniami nauki otwiera wrota czasu.
St. Lem
Wyobrażnia jest ważniejsza od wiedzy A. Einstein
Wszystko jest dobre co jest proste.
Hindenburg
Naukowe podejście polega na gromadzeniu w umyśle faktów, skojarzeń, ocen i nowych informacji o nurtującym mnie problemie.
Człowiek w każdej chwili życia działa, chociaż o tym nie wie.
Jan Wojnarowski
Koncepcja pracy (rozprawy)
I. WYBÓR I SPRECYZOWANIE TEMATU BADAWCZEGO
TEMAT
− to podstawowa treść – myśli ograniczające istotę utworu, motyw rozprawy. Temat wiąże i porządkuje elementy świata w jedną całość;
− jest myślą główną, osnową, ideą, koncepcją badawczą, w którym ukryty jest problem do rozwiązania (zbadania);
− jest zapisem problemu do naukowego rozwiązania nie jako pogląd badacza na określoną rzeczywistość, lecz udokumentowany i opisany obszar niewiedzy;
− może dotyczyć:
− znanych lub mało znanych faktów interesujących badacza w zakresie jego rozwoju i funkcjonowania;
− potwierdzenia istniejącej wiedzy teoretycznej i praktycznej – wzbogaconej o nowe uwarunkowania (okoliczności, koniunktura, atmosfera, sytuacja);
− ustalenia zależności pomiędzy różnymi faktami (np. między teorią a praktyką) w badanej dziedzinie;
− uporządkowanie wiedzy opracowanej przez innych badaczy, zawartej w różnych źródłach (publikacjach) tzw. opracowanie monograficzne;
− stworzenie (opracowanie) nowych teorii (podstaw – zarysów teoretycznych), czy założeń rozwoju danej dziedziny wiedzy.
Tytuł
− to zapis, czyli krótkie ujęcie treści pracy (rozprawy) w pewne hasło, obejmujące bardzo rozległą problematykę badanej rzeczywistości.
W pracy nie można stosować kompilacji (grabieży fragmentów dzieł i zestawienia w jedno opracowanie autorskie), lecz wyrażenie własnego stanowiska do opisywanych zjawisk – problemów. Zbierając i studiując literaturę przedmiotu badań musimy uzmysłowić sobie własną „myśl przewodnią” dotyczącą badanego problemu. Nie należy błądzić w mnogości obcych myśli, które nas – być może – przekonują swoim opisem (argumentacją), lecz należy mieć osobiste przekonanie, które pomoże nam stworzyć własną teorię. Proces ten polega na przeprowadzeniu swoistej „sekcji zwłok”, czyli autopsji – osobistego wglądu w badany obiekt (problem). Dokonać należy jego analizy stanu aktualnego (zdiagnozować) i obserwacji (wyobrażenia) jego rozwoju, czyli prognozy.
Uzasadnienie tematu badawczego polega na zdefiniowaniu pojęcia zawartego w temacie, które pozwoli na sprecyzowanie zakresu przedmiotu badań (do zjawiska rzeczywistego, a nie do abstrakcji). Uzasadnienie to analiza dotychczasowych doświadczeń i przedstawianej literatury. W wyniku analizy wyjaśniamy sobie, na czym polega problem badawczy, należy zatem sformułować konkretne pytania, na które trzeba będzie udzielać odpowiedzi. Przeprowadzona analiza pozwala na umiejscowienie tematu badań w przynależności do bliższego i nadrzędnego problemu naukowego. Wyniki analizy powinny wskazać na stopień względnej nowości tematu badań. W rozpatrywanym temacie autor powinien uzasadnić wartość społeczną podjętych badań, określić teoretyczne korzyści wynikające z rozwiązanego problemu i wskazać na konsekwencje praktyczne.
Z badanego tematu należy wyciągnąć wnioski dotyczące:
− co jest wiadome, a co nie i ja się tym zajmuję w badaniach;
− w znanych (przestudiowanych) publikacjach autorzy rozpracowali „to i to”, lecz pominęli „to” i ja się tym zajmuję;
− sugeruję problem rozwiązać „tak a tak”, biorąc za podstawę następujące założenie ............... .
Po spełnieniu wymagań dotyczących tematu badań należy określić i sprecyzować:
II. PRZEDMIOT BADAŃ – to metodologicznie skonkretyzowane stosunki i procesy społeczne.
Przedmiotem badań mogą być: procesy zachodzące w danym zjawisku, sprawność działania człowieka, zorganizowane działania zbiorowości ludzkiej oraz zaistniałe fakty spowodowane różnymi czynnikami otoczenia.
a) W bezpieczeństwie państwa przedmiotem badań jest:
Zabezpieczenie rozwoju jednostki, grupy, czy całego społeczeństwa
b) W reagowaniu kryzysowym.
Zmniejszenie (wyeliminowanie) wpływu kryzysu na sferę:
- bezpieczeństwa:
- militarną;
- publiczną;
- polityczną;
- społeczną;
- ekonomiczną:
c) W gotowości obronnej państwa (*bojowej sił zbrojnych).
Stworzyć warunki do wzrostu potencjału obronnego państwa (sił zbrojnych)
d) W systemie mobilizacyjnym na szczeblu sił zbrojnych przedmiotem badań jest pytanie?
O ile i jak można powiększyć siły zbrojne na okres wojny
Pytanie to można zobrazować – rys. 1.
Obszar przedmiotu badań
Obszar przedmiotu badań
Wymagania operacyjne
Siły zbrojne okresu „W”
Cele możliwe
Zasady lub
Struktury konieczne
Zadania
Określone nakłady finansowe
Mobilizacja
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]