Jak rozw.problem. metod, Książki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

29

     

A K A D E M I A      O B R O N Y        N A R O D O W E J

WYDZIAŁ   STRATEGICZNO-OBRONNY

ZAKŁAD ORGANIZACJI I MOBILIZACJI

 

 

 

 

         

                                        Jan    WOJNAROWSKI

 

JAK ROZWIĄZAĆ PROBLEM BADAWCZY?

Uproszczona  metodologia

dla autorów prac studyjnych, magisterskich

i rozpraw doktorskich

 

 

 

 

 

                                                                          

                                                          

                                                    

 

 

 

 

Warszawa                                                                              2004 rok

 

  Spis treści

 

 

 

I.

WYBÓR I SPRECYZOWANIE TEMATU BADAWCZEGO .........

3

II.

PRZEDMIOT BADAŃ ..........................................................................

5

III.

CEL BADAŃ .........................................................................................

8

IV.

PROBLEM BADAŃ ..............................................................................

9

V.

PYTANIA BADAWCZE .......................................................................

10

VI.

HIPOTEZA ROBOCZA .......................................................................

11

VII.

METODY BADAWCZE .......................................................................

13

VIII.

TEREN BADAŃ .....................................................................................

17

IX.

KOLEJNOŚĆ UKŁADU PRACY .......................................................

17

X.

WNIOSKI KOŃCOWE ........................................................................

19

XI.

BIBLIOGRAFIA ....................................................................................

20

XII.

ZAŁĄCZNIKI ........................................................................................

21

XIII.

PRZYKŁADOWE WYZNACZNIKI METODOLOGICZNE PRAC NAUKOWO-BADAWCZYCH ...............................................

24

 

LITERATURA .....................................................................................

49

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Celem naukowej myśli jest poznanie tego, co ogólne  w szczególnym i tego, co trwałe w zmiennym.

Alfred Whitehead

 

Wiedza wsparta doświadczeniami nauki otwiera wrota czasu.

St. Lem

Wyobrażnia  jest  ważniejsza  od  wiedzy       A. Einstein

Wszystko jest dobre co jest proste.

Hindenburg

 

Naukowe podejście polega na gromadzeniu w umyśle faktów, skojarzeń, ocen i nowych informacji o nurtującym mnie proble­mie.

Człowiek w każdej chwili życia działa, chociaż o tym nie wie.

Jan Wojnarowski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koncepcja pracy (rozprawy)

 

I.                   WYBÓR I SPRECYZOWANIE TEMATU BADAWCZEGO

 

 

TEMAT

−       to podstawowa treść – myśli ograniczające istotę utworu, motyw rozprawy. Temat wiąże i porządkuje elementy świata w jedną całość;

−       jest myślą główną, osnową, ideą, koncepcją badawczą, w którym ukryty jest problem do rozwiązania (zbadania);

−       jest zapisem problemu do naukowego rozwiązania nie jako pogląd badacza na określoną rzeczywistość, lecz udokumentowany i opisany obszar niewiedzy;

−       może dotyczyć:

 

 

−       znanych lub mało znanych faktów interesujących badacza w zakresie jego rozwoju i funkcjonowania;

−       potwierdzenia istniejącej wiedzy teoretycznej i praktycznej – wzbogaconej o nowe uwarunkowania (okoliczności, koniun­ktu­ra, atmosfera, sytuacja);

−       ustalenia zależności pomiędzy różnymi faktami (np. między teorią a praktyką) w badanej dziedzinie;

−       uporządkowanie wiedzy opracowanej przez innych badaczy, zawartej w różnych źródłach (publikacjach) tzw. opracowanie monograficzne;

−       stworzenie (opracowanie) nowych teorii (podstaw – zarysów teoretycznych), czy założeń rozwoju danej dziedziny wiedzy.

Tytuł

−       to zapis, czyli krótkie ujęcie treści pracy (rozprawy) w pewne hasło, obejmujące bardzo rozległą problematykę badanej rzeczywistości. 

 

 

W pracy nie można stosować kompilacji (grabieży fragmentów dzieł i zestawienia w jedno opracowanie autorskie), lecz wyrażenie własnego stanowiska do opisywanych zjawisk – problemów. Zbierając i studiując litera­turę przedmiotu badań musimy uzmysłowić sobie własną „myśl przewodnią” dotyczącą badanego problemu. Nie należy błądzić w mnogości obcych myśli, które nas – być może – przekonują swoim opisem (argumentacją), lecz należy mieć osobiste przekonanie, które pomoże nam stworzyć własną teorię. Proces ten polega na przeprowadzeniu swoistej „sekcji zwłok”, czyli autopsji – osobistego wglądu w badany obiekt (problem). Dokonać należy jego analizy stanu aktualnego (zdiagnozować) i obserwacji (wyobrażenia) jego rozwoju, czyli prognozy.

Uzasadnienie tematu badawczego polega na zdefiniowaniu pojęcia zawartego w temacie, które pozwoli na sprecyzowanie zakresu przedmiotu badań (do zjawiska rzeczywistego, a nie do abstrakcji). Uzasadnienie to analiza dotychczasowych doświadczeń i przedstawianej literatury. W wyniku analizy wyjaśniamy sobie, na czym polega problem badawczy, należy zatem sformu­łować konkretne pytania, na które trzeba będzie udzielać odpowiedzi. Przepro­wadzona analiza pozwala na umiejscowienie tematu badań w przyna­leżności do bliższego i nadrzędnego problemu naukowego. Wyniki analizy powinny wskazać na stopień względnej nowości tematu badań. W rozpa­try­wanym temacie autor powinien uzasadnić wartość społeczną podjętych badań, określić teoretyczne korzyści wynikające z rozwiązanego problemu i wskazać na kon­sek­wencje praktyczne.

Z badanego tematu należy wyciągnąć wnioski dotyczące:

−       co jest wiadome, a co nie i ja się tym zajmuję w badaniach;

−       w znanych (przestudiowanych) publikacjach autorzy rozpracowali „to i to”, lecz pominęli „to” i ja się tym zajmuję;

−       sugeruję problem rozwiązać „tak a tak”, biorąc za podstawę następujące założenie ............... .

Po spełnieniu wymagań dotyczących tematu badań należy określić i spre­cyzować:

 

 

II.               PRZEDMIOT BADAŃ – to metodologicznie skonkretyzowane stosunki i procesy społeczne.

Przedmiotem badań mogą być: procesy zachodzące w danym zjawisku, sprawność działania człowieka, zorganizowane działania zbiorowości ludzkiej oraz zaistniałe fakty spowodowane różnymi czynnikami otoczenia.

a)     W bezpieczeństwie państwa przedmiotem badań jest:

Zabezpieczenie rozwoju jednostki, grupy, czy całego społeczeństwa

 

                    

 

b) W reagowaniu kryzysowym.

Zmniejszenie (wyeliminowanie) wpływu kryzysu na sferę:

 

       

 

-         bezpieczeństwa:

-         militarną;

-         publiczną;

-         polityczną;

-         społeczną;

-         ekonomiczną:

c)  W gotowości obronnej państwa (*bojowej sił zbrojnych).

Stworzyć warunki do wzrostu potencjału obronnego państwa                (sił zbrojnych)

 

 

 

d) W systemie mobilizacyjnym na szczeblu sił zbrojnych przedmiotem badań jest pytanie?

O ile i jak można powiększyć siły zbrojne na okres wojny

 

 

Pytanie to można zobrazować – rys. 1.

        Obszar  przedmiotu badań 

 

 

 

 

 

Obszar przedmiotu badań



Wymagania operacyjne

Siły zbrojne okresu „W”













Cele                  możliwe

Zasady                 lub

Struktury        konieczne

Zadania          

Określone nakłady finansowe



Mobilizacja

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl